Caile ferate franceze angajeaza nou personal. Singurele calitati cerute: capacitate de catarare de-a lungul rampelor de cai ferate, a fi capabil de a devora mari cantitati de ierburi spontane si un caracter bland. Compania de transporturi garanteaza hrana la discretie, un cioban prezent 24 din 24 in fiecare zi si un gard dublu electrificat pentru asigurarea protectiei.

Pentru rezolvarea problemei intretinerii ierbii ce creste de-a lungul sinelor de tren, compania feroviara statala a apelat la o societate agricola cu profil eco-zootehnic, Ecozoone, firma activa in Franta inca din 2005 si care, de mai bine de doi ani, colabora pentru intretinerea sinelor de tren care nu mai erau folosite. Din luna iunie, insa, oile de la Ecozoone sunt angajate pentru a “lucra” si pentru liniile aflate in folosinta.

Obiectivul consta in conservarea biodiversitatii regiunii amenintate de periculosul troscot japonez, o specie invaziva, ce poate ajunge pana la trei metri in inaltime si care colonizeaza de obicei pantele abrupte si malurile cursurilor de apa. Planta se dezvolta cu o mare viteza, invadand si spatiile din jurul liniilor ferate, impiedicand astfel celelalte specii sa supravietuiasca. Masinile folosite pentru taiere favorizeaza inmultirea acestei plante, imprastiindu-i semintele pe alte terenuri. Numai animalele reusesc sa o distruga complet, mancand-o. De aici necesitatea de a apela la ajutorul oilor, care au avantajul fata de celelalte ierbivore ca sunt foarte adaptate la terenurile accidentate, iar caracterul lor bland le face ideale pentru zonele traficate: nu se sperie nici cand trec celebrele TGV cu 300 km la ora pe langa ele.

Vola.ro

Persoanele angajate sa supravegheze si sa aiba grija de animale sunt pastori urbani, special pregatiti de Ecozoone. Pregatirea lor prevede diverse lectii, precum ingrijirea animalelor, transhumanta si studiul legislatiei ce o priveste.

Ca zona de experimentare a fost aleasa aria din jurul orasului Dijon, pentru un total de 13000 de metri de cale ferata, iar primele doua interventii s-au incheiat cu succes. A treia interventie a fost facuta in luna septembrie, cand troscotul incepe sa creasca iar, dar intre timp oile au fost folosite si in alte zone. Pana cand troscotul japonez nu va fi extins, oile se vor intoarce periodic pentru cel putin patru sau cinci ani. Datorita succesului inregistrat pana acum, se doreste ca proiectul sa fie extins si in alte zone.

Chiar si Elvetia foloseste ovinele pentru intretinerea vegetatiei din jurul liniilor de tren, iar pentru a intari valenta ecologica, acestia au optat pentru folosirea numai a oilor din rasa skudde, o specie protejata, aproape disparuta din tara.

Se pare, deci, ca aceasta colaborare intre caile ferate si eco-pastorit este o excelenta alternativa la taierea mecanica, nu numai pentru ca este mai putin daunatoare ambientului si biodiversitatii, dar este si mai practica pentru rezolvarea problemei terenurilor accidentate.